На
Львівщині у передгір’ях земних Карпат розкинулось одне із старовинних
українських міст - Дрогобич.
Історичні
джерела і матеріали археологічних розкопок свідчать, що
Дрогобич мав багатовікову історію. Народ склав легенду про те, що Дрогобич
- це "другий Бич , заснований поблизу міста Бича, зруйнованого
ханом Буняком Шолудивим.
Це
дуже старовинний переказ.
У
тому місці, де між Дрогобичем та Бориславом лісиста гора Тептюж,
знаходилося колись поселення Бич. Удень жителі працювали в полі,
полювали на звіра в багатих лісах, випасали стада на розкішних
луках, виляскуючи бичами на всю околицю. А потім ховалися за високі вали та
рови з водою, якими Бич був оточений звідусіль, підіймали
вхідний міст і, щоб напасть якась не прийшла зненацька, виставляли
в кутових вежах сторожу.
Аж
насунули дикі ординці. Чорним-чорно Бич облягли, а звоювати годі.
Усі, від малого до великого, мужньо оборонялися. Зріділа ворожа орда. Хан татарський, Буняк Шолудивий, вдався тоді до хитрощів. Припинивши марний напад, він послав під браму кількох послів. «Наш хан – всемогутній»,
- сказали вони оборонцям фортеці, і опір вас не врятує, та маєте можливість відкупитися. Хан вимагав в данину по одному голубові та
одному горобцю від кожного двору: «Нас квапить час, нам пора повертатися.
Тож данина така собі: й ви не збіднієте,
і наш хан не втратить у славі».
Підкарпатці
здвинули плечима, міг би певно, хан здолати Бич затяжною
облогою, та закортіло, бач, гороб’ятини. Порадившись, прийняли дивну
умову. Забрала татарва данину і відступила. Лиш був той відступ підступний.
Уночі птахи, з прив’язаною до ніг тліючою губкою, принесли в Бич пожежу. Дерев'яні,
під стріхами хати стали свічками. Кинулися люди гасити, а ворог уже тут. Нищив
напасник людей з люттю - лиш одиницям
вдалося втекти. Групу дужих та молодих узято в неволю. Зачорніло на місці поселення згарище.
А
як ворог відійшов, погорільці заснували Другий Бич. Тільки не на
місці першого ,а по другий бік річки Тисмениці - там, де з землі пробивалися
солоні джерела. Назва Другий Бич згодом перейшла в однослівну
- Дрогобич...
Це дуже поширена легенда. За нею виходить, що Дрогобич засновано після
ординської навали 1236-1243р.р. Однак він існував раніше.
Початки
Дрогобича - десь XI,
якщо не X ст.
Тоді наддністрянські землі - колишні володіння - належали до
Київської Русі. Засновників міста, незаперечно, привабив
скарб природи - біла сіль. Місто скоро стало головним постачальником
солі для краю, а згодом і для ширшого терену.
Коли, як свідчить "Києво-Печерський патерик", через князівські міжусобиці на схід "перестали пускати купців
із Галича і людей із Перемишля", то
"не було солі в усій Руській землі". Із записаної події видно, ще йдеться про 1997р. У Воскресенському та
Іпатіївському літописах
повідомляється, що в 1164р, в результаті повені на Прикарпатті загинуло понад
300чол., які йшли із сіллю з удечева (Жидачева). Треба гадати, що сіль та була і в Дрогобичі, чи як тоді називалося місто.
Таким чином, якщо існував колись Бич, то його знищене ще до нашестя
ординців, а в легенді допущено часове зміщення.
Можна припустити, що Бич спалили половці, а в легендах їх названо татарами. Особа половецького хана Буняка виступає як легендарна вже в фольклорі Київської
Русі, відбитому на сторінках Початкового літопису.
Крім легенди про Другий Бич існують інші, менш
поширені версії
щодо походження назви міста. Наприклад, усередині минулого століття занотовано
версію, що Дрогобич - Другі Губичі. Село Губичі, описане у повісті 1.Франка, лежить
біля гори Тептюж. Серед місцевого населення воно часто зветься Губич. Отже,
Дрогобич виростав з легенд...
Сіль
- справедливо вважають матір’ю Дрогобича. Дрогобицька солеварня найстаріше
постійно діюче підприємство в Україні. Спочатку виробництво солі
в приватних руках. Після 1387р., коли Галичина надовго потрапила під ярмо феодальної Польщі, соляні промисли стали королівською власністю.
Відомо,
що здавна на гербі міста зображали 9 топок солі. Вони розміщувались
на блакитному щиті на грудях білого орла. Після 1786р. орел був замінений
піднесеною над щитом короною. Оскільки на той час Дрогобицька жупа
випускала продукцію у бочках, то замість топок на гербі вмістили 9 бочок.
Нині
на геральдичному знаку Дрогобича нема ні орла, ні корони. А сіль
залишилась: 9 білосніжних топок на нижній темно-зеленій частині гербового щита. Верхня біла частина щита являє собою розкриту книгу, на якій два позолочених
зображення: половина цистерні у формі чаші і
язик полум’я над нею. Угорі - темно-зелений надпис: "Дрогобич".
Цистерні - це символ машинобудівної промисловості, полум’я - нафтопереробної.
Найстаріша
дільниця Дрогобича знаходиться біля солеварного заводу.
Саме з цією частиною міста пов’язано багато подій.
Захопивши
Дрогобич у другій половині ІVст.,
у складі Галицьких земель, Польські феодали почали населяти його
колоністами - німцями та поляками. Незабаром
колоністи-католики домоглися в під тимчасовий костьол одного з
трьох відомих на той час руських
храмів - церкви Діви Марії. Дві інші церкви - Юра і
Воздвиження - знаходились по обидва боки солеварні.
У 1498р. турецько-татарські полчища тричі плюндрували Галичину. Тоді
й згоріли у місті три названі церкви.
Дрогобицькі
Церкви Юра (16ст.) і Воздвиження (І7ст.) стоять на місцях попередніх
однойменних Храмів. "Обидві
пам’ятки дерев’яної архітектури Дрогобича, -
пишеться про ці споруди у третьому
томі "Історії українського мистецтва", - втілюють у собі найвищі
досягнення дерев’яного будівництва
Галичини. Вони належать до кращих надбань дерев’яної архітектури".
Особливо цікава майстерністю будови та багатством настінних розписів
церква Юра. За найбільш вирогідними даними, первинно вона знаходилась
у селі Надіїв (тепер Долинського району Івано-Франківської області),
до Дрогобича потрапила у І7ст.
У 16-17ст.
центральна частина міста, в якій жили переважно представники влади, шляхта, купці та заможне ремісництво,
була оточена земляним валом з дубовим
гребенем-парканом. Околиці ж були не
захищені від ворожих нападників. До
міста вело чотири брами: Жупна, Львівська,
Замкова та Угорська.
За
кількадесят метрів від брам, на кутках валу, стриміли дерев’яні оборонні вежі.
Окремий земляно-дерев’яний вал оточував садибу костьолу. До того ж він опоясувався глибоким ровом з водою. Вал
був настільки широким, що на ньому згодом вільно
стояла хата. З
містом, через Жупну браму костьол з’єднувався
відкладним дубовим мостом із поруччям.
Костьол
був цитаделлю шляхти, особливо під час визвольної війни українського
народу (1648-1654) під проводом Б.Хмельницького.
В
листопаді 1648р. один із козацьких загонів, повертаючись з-під Перемишля, проходив поблизу Дрогобича. Міщани запросили
козаків у місто. 23 листопада козаки і городяни брали приступом
сильно укріплений костьол.
Два
тижні дрогобичани гостинно приймали козаків. Після їх відходу в Дрогобич прибув польсько-шляхетський військовий загін, який під час
перебування козаків на Прикарпатті ховався в Стрию. Побачивши, що своїми
силами з новими ворогами не впоратись, дрогобицькі міщани зібрали
з навколишніх сіл близько 200 селян і з їх допомогою вигнали жовнірів. Мстивши за поразки, шляхетські загони чинили нечувані грабежі і
здирства. На завершення, шляхетські жовніри спалили місто.
Пам’ять про славні
подвиги козацтва довго жила серед міщан навіть
у роки найбільшого засилля шляхти.
Дрогобич
- батьківщина першого українського автора друкованої книги Юрія Дрогобича
(справжнє прізвище Котермак, 1450-1494)
українського вченого-гуманіста, першого з відомих
вітчизняних докторів медицини, доктор
філософії, одного з ректорів Болонського університету, сучасника
і однодумця Леонардо да Вінчі, учителя Миколая Коперника у Краківському
університеті.
На. кінець 18ст. місто складалося з центру і восьми розміщених за
валами передмість.
В
1863р. був заснований великий на той час нафтовий перегінний завод,
який пізніше отримав назву "Галіція". У місті діяли три деревообробні
підприємства, пивзавод, дві фабрики, які виробляли свічки та мило, декілька
невеликих млинків, до сотні дрібних кустарних майстерень. За офіційними
даними, у промисловості Дрогобича в
1869р. вже було зайнято 3958 робітників на 16880 чол.
населення. Це було зовсім
глухе містечко, в якому не існувало жодного освітнього товариства, жодної
бібліотеки, клубу газет.
В
місті працювали лише три початкові школи та одна гімназія, заснована в 1856р.
В
1864-1867р.р. у Дрогобичі в так званій "нормальній школі" монахів вчився І. Франко. Школа містилася у будинку монастиря, що
зберігся до наших днів. З 1868-1875р. І.Франко вчився в
гімназії (зараз у цьому приміщені розміщений філологічний ф-т
Дрогобицького університету).
Поштовхом подальшого економічного розвитку Дрогобича було будівництво залізничної лінії до Борислава і
Стрия, яка була відкрита 31 грудня І872 року.
В
80-х роках минулого століття добування нафти в Галичині почало
набирати загально європейського значення. Дрогобич став центром нафтодобувної
промисловості Західної України. Він формувався як типове
капіталістичне місто. В центрі на брукованих вулицях з’явились ряди коледжів, в яких жили багатії
–фінансові, промислові, торгівельні ділки. А на околицях в
маленьких халупках терлись тисячі робітників, ремісників,
кустарів.
Адміністративно-політична
влада у місті зосереджувалась у руках повітового старости.
В
кінці 19 ст. Дрогобич стає центром не тільки
торговельно-промисловим, але і центром національно-політичного і культурно-освітнього життя. Правда, цей центр спочатку діє
слабо, але зародок його був, і він
розрісся у велику силу уже в 1900-их роках, коли виросло молоде покоління та коли в селах закріпився
просвітянський рух. В той час живуть і ведуть активну участь
читальні "Просвіти", священики, гімназійні учні та студенти, а також
члени політичних партій - Української
національно-демократичної, Української радикальної
партії і Української соціал-демократичної партії.
Серед
робітників, що працювали в дрогобицьких копальнях нафти і
воску, намагалися поширити свої ідеї соціал-демократи - марксисти, але вони виливу на міщан не мали.
Коли
перед Першою світовою війною почали діяти "Січі" і "Соколи", то ці молодіжні спортивні протипожежні організації діяли також
в Дрогобичі і в Дрогобиччині. А коли почали організовувати Легіон Українських
Січових Стрільців, то Дрогобич був одним із перших,
що послали до нього своїх кращих стрільців, з яких потім багато були на
провідних місцях, а багато загинули геройською смертю у боротьбі за самостійну, соборну та суверенну Україну.
Перша Світова війна,
що почалася 1-го серпня 1914 року, покликала
до воєнних окопів найздоровіших і найсвідоміших українських людей з міст і сіл, отже із Дрогобича.
Під
тиском російських армій австрійські війська відступали на
захід і вже у вересні 1914 року Дрогобич і вся Дрогобиччина
були тереном бойових дій. УСС відступили на Закарпатську Україну.
Коли
весною 1915 року австрійські війська почали наступ, і
змусили російську армію до відступу, Дрогобицькі УСС брали участь
у цьому наступі. Наступаючі австрійські війська населення Дрогобича вітало як визволителів, а УСС як своїх
синів.
З
І4-го квітня 1919 року в Дрогобичі діяла українська влада, влада Західної
Української Народної Республіки. Перед наступаючими
польськими військами в травні 1919 року війська ЗУНР, а також
вся адміністративна влада Дрогобича відступили. Дрогобич і
Дрогобиччину зайняли польські окупаційні війська, які жорстоко
розправлялися з населенням, а зокрема з тими людьми, що були
зайняті в адміністрації, чи були на провідних місцях в Західно Українській Народній
Республіці.
Національно-державна
неволя та тяжкий економічний стан сільського господарства
змушував населення Дрогобича до самоорганізації і до самоосвіти.
Почали відновлювати свою діяльність читальні "Присвіти", почав діяти
"Сільський Господар", відновлювали
навчання дітей школи, організовано драматичні і співочі гуртки, утворено банки і т.д.
В
1922 році в Дрогобичі було чотири українські школи, пізніше
постала Дитяча Захоронка, відновили свою діяльність "Пласт" і
"Сокіл".
До
вибуху Другої світової війни на території Західної України комуністи
діяли замасковано, час від часу робили комуністичні бенкети,
як це було в с. Нагуєвичі під час відзначення пам’яті І.Франка.
Велика
і творча праця на всіх ділянках національного і економічного
життя, а також діяльність політичних партій і нелегальних
національних організацій і гуртків викликала в окупаційної
польської влади страшенну лють. Щоб налякати населення, польська влада
проводила арешти, а коли це не допомагало, вона 1930
року зробила пацифікацію. На це ОУН відповіла вбивством поліцаїв,
адміністративних урядників.
Першого
вересня 1939 року німецькі війська перейшли кордон Польці і
за 14 днів окупували майже всю її територію. 17 вересня
1939 року Молотов проголосив, що радянські війська займають західноукраїнські
і білоруські землі, які були під Польщею, бо польська влада на цих землях
перестала існувати. 24-го вересня 1939 року радянські війська
зайняли Дрогобич. Настав новий період в національному,
суспільному і економічному житті міста.
Комуністична політична поліція
з першого дня окупації Західної України, а
в тому числі Дрогобича і Дрогобиччини, на донеси місцевих комуністів, які тепер повилазили, як гриби по дощі, почала проводити арешти і вивозити на заслання увесь
національно-політичний актив.
В Дрогобичі і Дрогобиччині лунав червоний сміх
нових окупантів, що сіяли страх і смерть.
4 грудня 1939 року м. Дрогобич
стало обласним центром Дрогобицької області. В місті
був запроваджений 8-годинний робочий день, почалась ліквідація
безробіття, неграмотності. Почали працювати три нові лікарні,
дві поліклініки, сім шкіл, Палац піонерів, учительський
інститут, музично-драматичний театр, філармонія, Дім народної
творчості.
1 липня 1941 року - 5 серпня 1944 року -
період німецько-фашистськ
Джерело: http://posvitdr.at.ua |