Дрогобицький район Львівська область
Сб, 18.05.2024, 17:37
Меню сайту

Категорії розділу
Довідник [20]

Свіжі коментарі

Пошук

Друзі сайту
сайт села Квітневе

Опитування
Звідки Ви дізналися про цей сайт?
Всього відповіди: 380

Для ознайомлення

Головна » Статті » Місцевий довідник » Довідник

Легенди та перекази про походження назв населених пунктів Дрогобицького району
Народна етимологія намагається пояснити незнайоме через близькозвучні слова, які насправді можуть не мати між собою нічого спільного. Для прикладу наведемо назву м. Дрогобич. Тут маємо і "другий бич”, і "другі губичі”, і "дорогу добич”, і "драго (болото) – обич (місце)” та інші народні пояснення. Походження цієї назви так і понині остаточно не з’ясоване. А перекази та версії науковців надають їй своєрідного шарму та ще більшої загадковості.

Не завжди вдається проникнути до першооснови слова: зникають з лиця землі народи, які давали назви поселенням, змінюються до невпізнання самі назви під впливом різних мов, діалектів, до яких вони потрапляють, зникають предмети, за якими давалися назви поселенням, ідуть у небуття види занять чи особливості одягу, які також у давнину були визначальними для означення мешканців, а через них і самого поселення. Такі назви мовчать, але не мовчить народна етимологія.

У цьому розділі дослідження зупинимося на тому, як народ витлумачував назви своїх поселень. Скористаємось писемними джерелами, в яких це зафіксовано, зокрема "Історія міст і сіл Української РСР Львівська область”. "Легенди та повір’я Франкового підгір’я” Петра Сов’яка та з його особистого архіву.

Биків – за народними переказами в тій місцевості в давнину відбувалися великі торги худобою, особливо биками.

Найпоширеніші з народних пояснень походження назви Борислав – від словосполучення «славних борів» (лісів), які справді оточували щільним кільцем це поселення. Чи теж від «славних борців», яких напевно, не бракувало серед тутешньої людності за час її довгої і сповненої боротьби історії. Серед місцевої людності побутує приказка: «Давній, як Борислав» чи «Старий, як Борислав». Чи вона якось стосується цього поселення, чи в ній згадується якийсь міфічний персонаж на ім’я Борислав, – не відомо.

Бронічари – колись під такою назвою, далеко від села Лужок, під самим лісом, існував хутірець. Люди розказують, ніби дуже давно там було славне село з тою самою назвою, яке потроху заниділо. В 1983 р. згоріла остання хата на цьому хуторі, в якій проживала остання мешканка Розалія Ляхович. З того часу хутір перестав існувати. Його назва начебто походить від того, що в давнину в тій місцині проживала велика чарівниця Броніслава, або просто Броня. А чари Броні були сильні і всеперемагаючі.

Брониця. Село одержало таку назву через те, що розташоване на потічку Броничари. За іншими оповідками, у селі ніби проживав коваль, що славився виготовленням броні (зброї); так у селі називали важковиорюване поле, яке треба було добре «боронувати боронами».

Болехівці. Дуже давно у болотистому видолинку Розділ поселилися першопоселенці, які втекли з Болоховецької землі від мору.

Вацевичі. (Зараз с. Залужани). За добру службу рихтицький пан подарував найстаршому з трьох братів Вацку (Вацлаву) болотяні угіддя біля річки Бар. На честь цього першопоселенця, згодом дідича села (власника) воно почало називатися Вацевичі, а нащадки Вацка називатися Вацовськими – Вацевицькими.

Винники. Назву його пов’язують з виготовленням тут у давнину вина.

Волоща. Першими мешканцями села були поселенці з Волощини. Звідси, вважають, і походить його назва. Деякі усні джерела навіть уточнюють ім’я першопоселеня. Згідно з переказами село заснував "господар Петрило Волох” – воєвода військ волоських, який служив при князівському дворі. За лицарські заслуги князь віддав йому у довічне користування землі, що лежать між Дністром та Бистрицею. В селі довго панували нащадки того першого волоха, які носили прізвища Волосянські чи Волощанські. За іншою оповідкою, на тутешній горі Говда, яку омивав один із рукавів Бистриці, була укріплена осада, а згодом навіть місто Коритко чи Коритків. Тим часом у селі Волоща, що було поза укріпленнями, проживала голота, чернь. Вважають, також що назва Волоща походить від назви тутешніх боліт. В давнину ці болота були густо порослі очеретом, шуваром чи лепіхом, лепехою, а в менш заболочених місцинах виростала лоза. Така місцина називалася "ворощею”, "хворощем”, "волощею”.

Воля Якубова. Переказ доносить, ніби був у наших сторонах купець на ім’я Якуб, що торгував волами й до свого інтересу тримав багато слуг. Перед смертю він наділив своїх слуг землею і дав їм волю. Тому й село так називається.

Вороблевичі. Перші мешканці села, крім полювання, займалися ще й ловлею птахів. Голосистих і співучих доставляли до панських дворів, а найбільше ловили горобців. Ці бійцеві пташки в спеціальних клітях билися, і подивитися на ці бої збиралося багато люду. Слава про тих пташників розійшлася по навколишніх селах, тому незвичне для простого селянина заняття й стало визначальним для назви його мешканців, а згодом й самого села.

Гирівка. Хутір біля Старого села, при дорозі на Рихтичі. Народна етимологія назву виводить від тяжкої праці на неродючій землі. Також тут був фільварок графів Тарновських, власників Снятинки, Вацевич та Старого села, на якому люди тяжко "гарували” (працювали).

Глинне. Таку назву має невеличке село що біля Бикова. Назву отримало від в’язкої жовтої глини, яка під час дощів прилипала до коліс. Мучилися й хрипіли запряжені у вози коні, тому недалеко від села є сіножать Хрипилів; існує тут ще й мале Глинище.

Грушів. Коли татари спалили село Губич – Губоч, то вцілів лише один мешканець Іван Безрідний, який сидів собі під грушкою і вигравав на скрипці. Згодом під тою грушею вибудував собі хатину, від якої почалося село Грушів.

Дережичі. Під час чергового нападу татар залишився живим тільки один чоловік, який встиг заховатися в дуплі старезної верби. Від того, що його врятувало дерево, яке стало "деревом його життя” походить й назва села.

Добрівляни. Вважають, що назва його походить від слова "доброва” (діброва). За іншим переказом, тутешні мешканці здавна славилися вирощуванням льону, виготовленням запашної олії та своїми ткачами. Приїжджі люди завжди говорили: "Тут добрі льони!” Якраз з такої помовки й такого заняття назва перейшла на село, яке стало Добрівлянами.

Доброгостів. За переказами, назва походить від того, що через село проходить дорога зі Львова на Закарпаття (в давнину – на Угри) і населення було гостинним до всіх приїжджих (добре гостили). За іншим переказом, село заснував чоловік на ім’я Доброгост, який був дуже щедрою людиною.

Довге (гірське). Вважають, що назва походить від розташування його вздовж річки Стрий і від того що воно насправді довге. Також оповідають, що тут кінь якоїсь поважної пані загубив золоту підкову. Тому вона звернулася до людей: "Хто поверне золоту підкову, той одержить великий викуп!” Спокуса стати багатим взяла гору. Ніхто в селі не признався до знахідки. Тоді вона розсердилася і прорекла: "Допоки тектиме річка Стрий, люди в ньому будуть розсипані”. З того часу живуть в селі люди вздовж річки, тому й називається Довге. За іншим переказом мешканці цього села "довго” шукають й досі продовжують шукати золоту підкову. Цікаво, що в цей останній переказ люди вірять і вздовж річки серед піску продовжують шукати золото.

Довге (рівнинне). Таке означення як "довге” зовсім не стосується цього села, бо насправді воно й недовге. Місцеве населення назву виводить від слова "довг” – у значенні борг. Ніби в давнину власник цього села, тутешній дідич, заборгував своїм кредиторам чималу суму грошей.

Дорожів. Як доносить переказ село тягнулося правим берегом річки Бистриця попри дорогу на багато гонів від села Прус аж до самого Грушова або, як у селі казали, від Гасуньки до Параньки. Тому, що село простяглося вздовж дороги, його назвали Дорожів.

Дрогобич. Назва міста здавна цікавила його мешканців, які передавали створені ними легенди від покоління до покоління. За однією з них, десь тут недалеко було колись місто Бич, яке зруйнували вороги. Згодом виникло нове поселення, яке звалося Другий Бич. Ще одна легенда пов’язує виникнення назви з найменуванням села Губичі, пізніше Другі Губичі. Побутують й інші перекази. Так, за одним із них, у давнину терени річки Прут славилися бичачими торгами. Долина між нею і Тисменицею у святкові дні перетворювалися на величезну торговицю. У давнину бика, що йшов на м’ясо, називали "добич”. Ще й нині волове м’ясо називають "добиче м’ясо”. Тому й місце, де відбувалися бичачі торги, почали називати "дорога–добич”, а з часом просто Дрогобич.

Зади. Хутір біля Волощі. Народ пояснює назву від того, що воно засноване на "задах”, тобто "на зад” від Волощі.

Залокоть. Колись на "ліктику” землі проживав найбідніший селянин. Пізніше кілька сімей поселилося далі від ліктя, тобто "за ним”, і так виникло нове село За-локоть. За іншим переказом, село дістало назву (від такого викруту) ліктя, бо так воно справді розташоване. І щоб дістатися до Залоктя, треба здолати великий лікоть дороги.

Килавка. Присілок біля села Попелі, тепер частина села. За переказами в тому місці стояла корчма "килавого жида”. Люди не говорили: "Йду до корчми”, а "Йду до килавого жида”.

Красне. Присілок біля Грушова, тепер його частина. Оповідають, ніби один чоловік вибудував собі дуже гарну хату. Люди на неї задивлялися, навіть захоплювалися її виглядом і примовляли: "Йой, яка красна хата!” Згодом були вибудувані інші хати, які взяли за зразок свою попередницю. Так і виникло "красне село” або просто Красне.

Кропивник. Найстарішим вважають якраз Старий Кропивник. Місцеві мешканці назву виводять від місця, де трапилася велика битва з татарами. Це місце називається "Кропивник”. Походить воно від слова "кропити”, що виступає у значенні "бити”. Ще й нині бойки кажуть: "Як тя кропну (вдарю), то ся перевернеш!”.

Літиня. Землю, на якій пізніше було засноване село, використовували як літнє пасовисько для худоби. Вважають, що звідси й походить назва села. Мешканці інших осель, в першу чергу Грушова, втікаючи перед татарськими нападами, шукали захисту в непрохідних болотах, і так з часом постала нова оселя, яку замешкували втікачі тільки "літом”, бо татари таки тільки в цю пору нападали, з чого й пішла – Літиня. За іншою оповідкою, на тому місці влітку випасали худобу мешканці Грушова, а пастухи жили в тимчасових будах. Таке тимчасове поселення називалося "літниско” або "літиня”. Щоб кожного разу не міняти житло, на постійно там замешкував один пастух. Так з пастушого поселення й виникло село.

Лішня. Село засноване на місці зруйнованого татарами містечка Бар, від якого залишилося декілька хат. Цю зруйновану частину містечка стали називати Лишнє. Інша легенда доповнює першу, що на Барі у цих вцілілих хатах проживали носії прізвища Бермес, згодом їх лішнянський пан переселив у село, і тому за ними залишився придомок Барові. Інший переказ стверджує, що татари спалили село, але, як воно називалося, забулося, а тому, що від нього заледве залишилося кілька хат,які не згоріли, якраз від тих "лишків”, "лишині” воно одержало й таку назву. Ніби спочатку воно називалося Лишня, а вже згодом Лішня.

Липовець. Це село обросло переказами, які торкаються його назви. За одним із них, де тепер село, місцеві люди ховалися від татар у липовому гаї. До того ж, і хати свої вони будували з липового дерева, бо його найбільше було в тутешніх околицях. За іншим переказом місцевий пан дуже полюбляв це дерево за його п’янкий запах та за лікувальні властивості. Тут красували погляд липові алеї, по яких проходжувалося ясновельможне панство, поправляло своє здоров’я та насолоджувалось духм’яним запахом. Тут багато представників знатних родин, особливо жінки, лікувалися від сухот.

Лужок. Народ назву пояснює легендою. Якось, одного разу бойко на прізвисько чи ім’я Німко забрів у незвідані землі та на лужку над потоком поставив собі якусь "кучу”. Рід його розрісся, і так у лужку виникло село Лужок. Це Лужок Долішній, а у Старосамбірському районі є Горішній.

Марципіль. Хутір біля Даляви. В народній вимові назва відома в двох варіантах: як Мартинпіль, і як Марципіль.За переказом назва походить від ділянки землі "Мартинове поле”. В селі розповідають, що рихтицький пан Бельський за добру службу подарував поле якомусь Мартинові, який у нього вважався найкращим мисливцем і гайовим. Скоро отой Мартин вибудував під самим лісом собі хатину, так і започаткувався хутір. На тому невеличкому хуторі стоїть пам’ятник Т. Шевченкові, поставлений тутешнім мешканцем ще за радянської влади.

Медвежа. На підставі переказів дізнаємося, що дуже давно тут серед лісів поселилися перші поселенці. Місцевість була обведена старовинними та непрохідними лісами, в яких панували дикі звірі, а серед них медведі, які дуже докучали мешканцям. Якраз від тих надокучливих медведів і пішла назва села.

Меденичі. Назва походить від того, що мешканці користувалися великими лугами, плавнями на дністрянських болотах, займалися бджільництвом та продукували меди. За іншою легендою, якось під село підступили вороги, знаючи, що воно славиться медами, грабіжники почали вимагати викуп – сто діжок меду. Але горді селяни відповіли: "Меду – нич!”, що означало "меду нема” або "меду не дамо!” Відтоді почало називатися Мединич, а вже потім Мединичі, Меденичі.

Михайлевичі. Першими поселенцями села стали панські слуги, відразу аж сім Михайлів. Усіх їх за непослух і норовистий характер вигнав пан із рідних місць. Це було немовби заслання. Тому земля їм дісталася зовсім непридатна, до того ж часто її затоплювало. За іншим переказом, із села Ріпчиці за непослух і круту вдачу пан вигнав якогось Михайла. Чоловік змушений був поселитися на болотистій місцині. Ось так від непотрібного Михайла пішло «потрібне село».

Модричі. На підступах до міста Тустані, на найвищому горбі, стояла «мудра» вежа. Під час нападів ворогів лише її одну нікому не вдалося здобути. Сталося це тому, що вона мала мудре керівництво. Від назви отої вежі пішло село Мудрич, Модрич, Мудричі і нарешті Модричі. За іншою оповідкою, на тому місці ріс модриновий ліс, тому цю місцевість назвали Модрич. Ліс вирубали, на місці постало село, а назва залишилася стара.

Мокряни. Переказ доносить, що пан за добру службу своїй служниці Мокрині подарував мокрі невжитки, а вона, своєю чергою, роздала їх людям.

Мражниця. Про походження назви поселення Мразниця існує кілька переказів. Один із них повідомляє, що, коли взимку повіває з півдня теплий вітер, один із монахів бориславського монастиря, поглядаючи на мразницькі ліси, сповіщав свою монастирську братію: «Мраз-ниць», тобто мороз ослаб, спав ниць (до низу). Начебто й від цього пішла назва цього бойківського підгірського села.

За іншим переказом, хтось із тутешніх бойків здогадався змащувати осі возів сумішшю болота з ропою, якої тут було багато. Цей винахід став швидко поширюватися серед перевізників солі. Місцеве населення таке болото називало «мразь». Ніби дія «мазати» перетворилася в назву села, яке спочатку називалося – Мазниця, а з часом Мразниця.

Інший переказ стверджує, що в місцевості Борислава в давнину існувало якесь місто зі своїми оборонними вежами. Тепер на тому місці з назвою Городище ще простежуються оборонні вали. Тоді, в давнину, коли приїжджали в город купці, чужинці, гаслом мешканців цієї осади було «мразь – (стань) – ниць!», тобто схили голову в покорі, що ти будеш послушний і будеш дотримуватися законів того міста.

Ще одна цікава легенда про те, як із надтисьменицьких ям-дір із сопушливою, схожою на дьоготь, масною кип’ячкою, що від непам’ятних часів із підземних жил постійно сочилася й виповнювала заглибини та рівчаки. Ніхто й гадки не мав, що колись та чорна ропа, «чорне болото» – мазниця стане людям у великій потребі. Вичерпували її з дучок-дір та везли на схід і захід як коломазь для змащування возів, аби не рипіли, не стиралися і не гнили. Від тої «чорної олії» – мазниці, якою славилося село, воно й дістало таку назву.

Нагуєвичі. За переказами, на території сучасного села в різний час було кілька самостійних міст, навіть з укріпленнями. Колись було місто Бешів – Дешево – Башів – Башево, місто Сольне, і тутешня земля славилася соляними жупами. Міста занепадали, бо своїм багатством принаджували ворогів, які часто їх грабували та спалювали. Потім появився пан Нагуєвицький, який хитрощами прибрав усі землі в свої руки. Від того часу село дістало таку назву. Згідно з переказами найстаріших мешканців, село в давнину мало ще одну назву – Далева.

Нижні Гаї. Місцевість, на якій виникло поселення, лежить нижче гірських лісів, що існували в той час. З цим і пов’язують його назву – Нижні Гаї. За переказами, воно розташовувалося серед дрімучих гаїв. У давнину на теренах села було місто Глинне, Глингород, на що вказує назва поля Городище. За іншими – тут на Кандаровій горі також існувало місто Хатинь чи Катинь.

Опака. Ніби ця назва монгольського походження і означає – «зупинка». Під час одного з походів ординці поставили тут свій табір.

Інший варіант переказу стверджує, що татари завжди йшли попри річку Бистрицю і доходили до самих її витоків. Одного разу вони «в-опакувалися» аж під самісінький грунь (хребет). Від слова «впакувалися» й виникла назва Опака.

За іншими переказами, село заснували мешканці сусідніх низин, які заховалися в ті гірські та лісисті околиці перед нападами татар. Поселенці назвали ці гори «опак», що розтлумачується як сховок, і від того й виводиться назва села.

Опарі. Назву місцеве населення виводить від болотяних вулканів, які називали «опар», а багато – «опарі».

За іншим переказом, якраз тут татари зустріли сильний «опір». Місце битви називали опарі.

У селі побутує легенда, що в давнину в селі почався бунт проти ворожбитів – «опарів», «опирів». Їх усіх було страчено. За такий жорстокий присуд сусіди прозвали село Опарами.

Ортиничі. У пошуках нової землі на берег річки Бистриці забрів боярин Орт. Рід розрісся, і поселення почали називати Ортиня, Ортиничі.

Підбуж. Назва, як свідчать старожили, походить від того, що перші поселенці «під буками» відвойовували у гір по схилах клаптики рудої глиняної землі.

З іншого переказу дізнаємося, що на схилі гори, з-під якої било джерело з лікувальною водою, стояло поганське чистилище. Тут люди омивалися, пили, тим самим очищалися від гріхів та всякої скверни. Біля чистилища стояв поганський кам’яний божок. Ця місцина називалася Під-божок. Так і постав Підбуж.

Попелі. Було собі колись село Котівець або просто Котів. Річка, що протікала через нього, також називалася Котівець. Та якось зайди-грабіжники спалили село, зостався лише один попіл. На цих «попелях» виникло нове поселення Попелі. Про стару назву нагадує лише річка Котовець і присілок, що колись належав до Котова – Котівська баня, де добували сіль. Нині це частина Борислава. Із села походить шляхетська родина Попель. Оповідають ніби земельні угіддя, які належали цій родині, і називалися Попелі.

Почаєвичі. Поселенці із сусідніх Михайлевич через нестачу землі започаткували нове село. Перші поселенці поселилися на «початку» гори. Від того початку поселення одержало таку назву.

Раневичі. Переказ доносить таку вість. Жив собі простий рільник на березі річки Соляниці та вибудував водяний млин. Тому що часто вживав слово «рано»: хто рано встає, тому Бог дає; рано встав, рано зробив і рано маєш – його прозвали Рановецьким. Селяни із сусідніх сіл казали: «Їду до раневицького млина». Так і постало село Раневичі.

Рихтичі. Під час татарської навали селяни взялися за сокири, вила і стали на захист своєї землі. На татар чатувала смерть, хоч би де вони ступили, їх підстерігали на кожному кроці. Мешканці інших сіл дивувалися з такої відваги та часто наголошували: вони мають рихт! Тобто – їхня правда. Слово «рихт» закріпилося за відважними повстанцями-рихтичами і перейшло на назву села.

Ріпчиці. Під час нападу татар воєвода меденицький зі своїми воями вчинив сильний опір. Місце, де відбулася найбільша битва, назвали Опарі. Багато ворогів попали в неволю, де вони стали рабами. Їм відвели окреме місце для поселення, яке назвали Рабчиці. Саме таку назву мало село в давнину.

За іншим переказом, у селі проживало багато рябих людей, з поцяцькованими обличчями.

Існує ще й така оповідка, що назва пішла від річки Ропчанки, ніби так вона в давнину називалася. Вода в річці мала солонуватий присмак, бо в ній було багато солениці, яку називали «ропа».

Ролів. Спочатку воно називалося Воролів, пізніше для легшої вимови почали називати його Ролів. Народна пам’ять стверджує, що серед непрохідних лісів гніздилися птахи вірли (орли), тому цю місцевість назвали Воролів.

Інший переказ говорить, що назва пішла від слова рілля. В давнину не говорили рілля, а роля. Навіть в колядці співається:

Вийшов на ролю, вийшов на поле,

Хлоп пшеницю жав.

Романівка. Якось бідний господар Роман Лісний, щоб газдувати осібно, купив собі невжитки далеко від села Попелі на березі річки Раточини, аж під самими Дережичами. Так за іменем першопоселенця хутір назвали Романівкою.

Смільна. На березі потічка Опалини поселилися смолярі – виробники смоли, яка була потрібна для змащування коліс. Тому що в селі жили курачі, які викурювали смолу, тому й поселення називається Смольна, згодом Смільна.

Скибичі – маленький хутірець, що належить до села Залужан (стара назва – Вацевичі). Назва походить від поля з поганою землею і грубими «скибами».

Легенда розповідає, що дуже давно на Вацевицькому горбі відбулася велика битва з татарами. Впала сила-силенна їхнього воїнства. Всіх небіжчиків поховали на схилі цього горба. Місце оборали глибокою скибою, і воно стало забороненою оборою. Від того часу поле називають Скибичі. Згодом тут поселилося кілька сімей із Вацевич. Так виник мальовничий хутірець Скибичі.

Снятинка. Про походження назви в селі побутує кілька переказів. За одним із них, назва походить від потічка Снітин, що колись загубився в лісових гущавинах. Тут поселився перший господар Хома, тому найбільше поле називається Хомицьке.

За іншою оповідкою, село заснували вихідці з міста Снятина, які втекли після нападу татар.

Ще за іншою оповідкою, так називалася виснітувана (вирубана) ділянка поля в лісі. Ще й нині пень називають «сніт». На такому полі й появилося село. В народі село здебільшого називають Снітинка.

Солонсько. У низовині, де розкинулося село, в давнину було озеро із солоною водою. З часом воно висохло, утворилося кілька невеличких ставків і річка Ріпчанка. Через те, що вода у них була солона, село називається Солонське.

Станиля. Згідно з легендою, всякі зайди й заброди, які в пошуках кращого життя йшли через Карпати, якраз у тому місці зупинялися, щоб перепочити перед важкою, через гори, дорогою. Тому, що вони тут «стояли», а деякі навіть «стали» на все, поселення й дістало таку назву.

Сторона. З переказів відомо, що першим священиком у Сторонні був о.Нащочич. Він був монахом у селі Монастирець, а тому, що він відсторонився від монашого чину, його називали відсторонником. Тим часом, обнявши парохію на горі Ковтава, за іншою вимовою – Ковтало (тепер частина села), село прийняло назву Сторонна, бо мовляв має священика Сторонного.

Інша легенда говорить, що назва походить від «сторонніх» людей, які давно переховувалися перед татарами в тутешніх лісах.

Ступниця. Село дістало назву від того, що через нього проходив соляний шлях і до нього «вступали» купці та різні торгові люди.

За іншою оповідкою, воно дістало назву від якогось виду заняття, пов’язаного з виплавкою металу. Від дій «топити, стопити» виникло причинно-наслідкове означення місця, де ковалі «стоплювали» метал.

Східниця. За народними переказами, в давнину село називалося Золота Баня. Таку назву отримало через те, що тут здавна містилася солеварня. Кмітливі селяни добували з-під землі ропу, з якої випарювали сіль. У солеварні збиралася вода, яка з часом набувала золотистого відтінку через те, що в ній було чимало заліза. Така солеварня виблискувала золотом на сонці і з висоти виглядала як золота.

Інша легенда розповідає, що тут виготовляли земляний віск, який теж виблискував золотом на сонці.

Ще переказують, що хтось знайшов у горах самородок золота, яким ковалі покрили купол церкви.

Про саму назву Східниця розповідають таке. Напад татар розігнав людей. Після того, як трохи втихомирилося, вони почали «сходитися» та обгороджувати свої обійстя.

Тинів. Першим поселенцем села був Василь Тин із Грушова, який був неперевершеним умільцем лозоплетіння. Згодом лоза поселенцям почала давати постійний заробіток. Найкращі вироби з лози на дрогобицькій торговиці були тільки з Тинова. В самому селі все: тини і перетинки, стодоли, комори та навіть хати, які обліплювали глиною, були виплетені з вербового пруття.

Трускавець. Під час нападу татар у непрохідній пущі, де стояла поганська святиня, звана храмом, заховалася неземної вроди дівчина, котра зі страху і з розпачу по втраті коханого осліпла. Через деякий час виявилося, що коханий не загинув, а повернувся. Та від радості звернулася до своїх богів: «Трисни (брисни) ми світло, бим хоч раз могла побачити свого коханого». Прохання було почуте. Місце біля джерела, де колись «триснуло» світло і прозріла ця дівчина, стало називатися Трускавець.

Друга оповідка стверджує, що в давнину тутешні мешканці сіяли багато маку, який називали «дрикун», «дикун», а найчастіше «хруставець». Та місцевість, де виростав цей мак-самосійка-хруставка, й одержала назву Хруставець, що з часом перейшла на поселення.

Тожів. Між Волею Якубовою і Глинним стоять Богом забуті два невеличкі хутірці – Тожів і Котички. Їх розділяє тільки потічок, що пересихає. Тожів належить до Глинного, а Котички є присілком Волі Якубової. Оповідають, ніби Тожів заснували Цюхи, а Котички – якийсь Котик.

Інша легенда розповідає, що все почалося з нещасного кохання. Дівчина була з Волі, а хлопець з Глинного. Батьки були проти їхнього одруження, то й священик відмовився дати шлюб. Вони почали жити без благословенства. Так на межі двох територій появилося дві хати. Спочатку самотньо стояла хата хлопця, який тужив, і вона дістала назву – Тожів. Згодом він вибудував для своєї судженої, в якої котилися сльози, тому й – Котички. Довго вони жили кожен у своїй хаті на різних територіях. Появилися діти, онуки, і так започаткувалися два поселення.

Тустановичі. Коли татари взяли у довгу облогу місто, від якого залишилася тільки назва поля Городище, то його мешканці, щоб врятуватися, почали копати підземний хід і через нього непомітно для ворогів вийти на поверхню. Довго вони копали і нарешті сказали собі: «Ту станемо!» На тому місці, де вони вилізли з-під землі, виникло поселення Тустановичі.

Уличне. За переказами, назва села походить від перших мешканців, які були вихідцями з племені уличів.

Інша оповідка доносить, ніби татари, ввійшовши до Доброгостова, далі не рушали, бо побоялися відважних і вольових людей. Тут кожному злодієві і непрошеному гостеві могли добре подрухотати кості. Тому такі в село боялися заходити і казали: «Ту лячно!». Від того й пішла назва села.

Унятичі. В давнину село, яке було розташоване вздовж потоку Грішне, називалося Бабино. Під час чергового нападу татар воно було спалене, тому виникло нове. Тоді в селі появився пан Унятицький, і ніби від його прізвища село дістало таку назву. Бабино залишилося як частина села. За іншою версією, назва походить від потоку Унятинка.

Ясениця. Про походження назви в селі побутує багато легенд та переказів. Ніби назва походить від поля, яке поросло ясенами, ніби тутешня сіль, якою у давнину славилося село, була дуже чиста – «ясна».

За іншим переказом, при дорозі з Дрогобича до Терпльова та Башова, на місці, де тепер ліс Дуброва, в давнину стояв монастир. До нього спішили люди з усіх усюд напитися життєдайної води. Та найбільше тягнувся народ до чудотворного образу Марії Яснолицьої. Від цього образу монастир отримав назву Яснолиций. Згодом біля нього виросло село Ясениця.




Джерело: http://io.ua/s105790
Категорія: Довідник | Додав: Микола (20.02.2011) | Автор: Надія СОВ’ЯК
Переглядів: 19120 | Рейтинг: 4.0/3
Всього коментарів: 0
avatar

Випадкове фото
з альбому Краєвиди

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0
Система Orphus

Bystryi © 2010-2024
Конструктор сайтів - uCoz